Schoolpsychologencongres 22 maart 2019

Op vrijdag 22 maart 2019 organiseert RINO amsterdam in Hotel Casa Amsterdam het Schoolpsychologencongres.
Zoals de titel van het congres al doet vermoeden gaat het op het congres over hoe leerlingen leren om te leren en hoe ze leren. Gluren bij de buren doen we bij onze collega’s in België.Op het programma van het congres staan vier keynote sprekers. Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie e.m. aan Vrije Universiteit, vertelt Over leren, executief functioneren en schools presteren. Marcel Schmeier is onderwijsadviseur, auteur en bevoegd leerkracht basisonderwijs en neemt je mee in de wereld van Effectief rekenonderwijs op de basisschool. Karine Verschueren, hoogleraar schoolpsychologie aan de KU Leuven spreekt over Een veilig klasklimaat als basis voor het leren. Paul Kirschner, Universiteitshoogleraar en Hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit geeft je, aan het einde van de dag, stof tot nadenken. Zijn keynote gaat over het ontstaan en bestaan van onderwijsmythes. Wat moeten schoolpsychologen hierover weten, om iets daaraan te kunnen doen?Naast de presentaties van de keynote sprekers is er een gevarieerd programma aan parallelle workshops en presentaties door Anja Rosner, Evelien Dirks, Katrien Struyven, Mirella van Minderhout en Ruurd Adrian.Tot ziens op het Schoolpsychologencongres in Hotel Casa Amsterdam!

 

Keynote Sprekers
 

Over leren, executief functioneren en schools presteren.
Jelle Jolles is hoogleraar Neuropsychologie e.m. aan Vrije Universiteit, oprichter van het Centrum Brein & Leren en auteur van onder meer het boek ‘Het tienerbrein’ (2016).
 

Effectief rekenonderwijs op de basisschool.
Marcel Schmeier is onderwijsadviseur, auteur en bevoegd leerkracht basisonderwijs. Hij heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs.
 

Een veilig klasklimaat als basis voor het leren.
Karine Verschueren is hoogleraar schoolpsychologie aan de KU Leuven en coördinator van de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context.
 

Onderwijsmythes: Wat schoolpsychologen hierover moeten weten om iets daaraan te kunnen doen.
Paul Kirschner is Universiteitshoogleraar en Hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en Visiting Professor of Education aan de University of Oulu, Finland.
Parallelsessies

  • Anja Rosner: Intake mbo: de ideale startmeting voor leren en ondersteuning?
  • Evelien Dirks: Effectief onderwijs(beleid) voor kinderen met taal(ontwikkelings)problemen.
  • Katrien Struyven: Binnenklasdifferentiatie: Ieders leer-kracht realiseren.
  • Mirella van Minderhout en Helma Koomen: Leerling – leerkracht relaties; oefenen van technieken.
  • Ruurd Adrian: Van oppervlakkig naar verdiepend leren, m.b.v. de solo taxanomie en de leeruitdaging.

Deel op Facebook

Deel op LinkedIn

Tweet

Doorsturen

Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*Wil je je gegevens aanpassen?
pas je instellingen aan of uitschrijven.